P-e-n-g-g-u-b-a-l-B-l-o-g

My photo
Zagazig, Ash Sharqiyah, Egypt
Studied at zagazig faculty of medicine Born on March 30, 1990 n self-motivated ^^ ,confident and always smiling ...... p/s : Smile can heal the world to be better

Followers

Sebolehnya meninggalkan jejak anda pd S-h-o-u-t-B-o-x dan klik fb like below the the post thank u ^__^
Juga kepada pembaca sekalian , sila lengkapkan survey from nuffnang di sebelah kann

Buat duit lumayan tanpa modal di Facebook! Setiap klik dibayar RM0.20 hingga RM0.40! Daftar di sini [ChurpChurp]


Wednesday, June 22, 2011

Jangan marah bagimu syurga

Salam sejahtera

Penah dengar perkataan la taghdob walakal jannah??

Terpanggil si penulis untuk mengulas tajuk tentang marah...

Marah sememangnya tidak asing bagi kita yang bergelar seorang insan. Marah juga boleh di klasifikasikan sebagai satu sifat ketidakpuasan hati terhadap sesuatu perkara.

Tetapi alangkah baiknya jika marah itu dibasuhi dengan  senyuman yang manis. Mengapa perlu berdendam walhal kemaafan itu lebih baik =)

Ingin muhd kongsikan satu hadis yang  telah muhd/kita pelajari semasa di sekolah

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّ رَجُلاً قَالَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَوْصِنِي، قَالَ : لاَ تَغْضَبْ فَرَدَّدَ مِرَاراً، قَالَ: لاَ تَغْضَبْ
[رواه البخاري]
Dari Abu Hurairah radhiallahuanhu sesungguhnya seseorang bertanya kepada Rasulullah sholallohu ‘alaihi wa sallam : (Ya Rasulullah) nasihatilah saya. Beliau bersabda : Jangan kamu marah. Beliau menanyakan hal itu berkali-kali. Maka beliau bersabda : Jangan engkau marah.
(Riwayat Bukhori )
Kawan-kawan,
 
Apa yang bole kita faham sebenarnya daripada hadis ini

@Larangan marah. 
Marah yang tidak dikawal boleh membuka semua pintu kejahatan. Sebab itu apabila kita marah disarankan supaya berwuduk kerana syaitan itu diperbuat daripada api dan api sesekali tidak akan mampu untuk melawan air
itulah takdir alam

Allah s.w.t telah berfirman di dalam al-quran

Katakanlah: “Hai hamba-hamba-Ku yang beriman. bertakwalah kepada Tuhanmu”. Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah itu adalah luas. Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah Yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas.

az-zumar : 10

Lihat.. bagaimana Allah telah janjikan kepada kita satu nikmat yang sungguh indah hanya jika kita dapat menahan diri daripada marah.

cukuplah hanya kita memaafkan saudara kita yang lain setiap hari agar dunia ini bebas  daripada cengkaman busuk hati oleh manusia yang lain..

semoga dengan kemaafan, Allah membuka pintu syurga seluas-luasnya khas untuk kita

P/S : Maafkan saudara kita setiap kali sebelum kita tidur. Ingatlah, Allah menjanjikan kita syurga jika kita memberi kemaafan kepada orang lain walaupun kita benar-benar tidak bersalah

Selamat Beramal Semua




Popular Posts